Az utóbbi hetekben két, régóta várt konferenciára jutottam el (Connect Konferencia és Human Hungary). A hangzatos mondatok között éles kijelentéseket is el lehetett csípni. Engem utóbbi kategóriából két gondolat fogott meg nagyon, röviden a lényegük:
- Egy vállalkozás fő feladatai között kell, hogy legyen a következő két évben a munkatársak motiválása.
- Egy új belépő munkatárs nem egy fakocka, hogy faragni kelljen, az onboarding-nak két képzeletbeli folyadék (új munkatárs és a szervezeti kultúra) elegyítéséről kell szólni.
Nos, te mit gondolsz?
Nekem két, gyakran hallott, általános szemléletmód jutott eszembe. Az egyik, hogy egy vállalkozás növekedése nem csak a csapat összetételén múlik. A másik, hogy magától értetődő elvárás egy új munkatárssal szemben, hogy passzoljon a vállalati kultúrába.
Ha egymással szembe állítom ezeket a gondolatokat, akkor hajlok arra, hogy az új nézeteknek adjak igazat, mert
- hiába egy korszakalkotó ötlet és tőke, ha nincs mögötte egy klassz, megvalósító csapat;
- a csapat önmagától nem lesz jobb és motivált, kell, hogy legyen egy belső hajtóerő az együttműködéshez;
- egy új munkatárs rizikó faktor pozitív értelemben, mert általa jön új kompetencia, látásmód, felismerés;
- nem mindegy, hogy a pohár félig üres vagy félig tele van…
Mi a megoldás?
Én azt gondolom, hogy a növekedést támogató szervezeti kultúra pohara legyen félig tele:
- érjük el azt, hogy a benne lévő folyadék egy jó eleggyé alakuljon;
- maradjon benne hely az újnak, amitől még jobb lesz;
- nyitva legyen a lehetőség a módosításra, mert gyors ütemű a változás.
Ezt a „kémiát” hogyan érhetjük el?
Megsúgom, hogy a legalapvetőbb kompetenciához kell nyúlni. Ez pedig nem más, mint a KOMMUNIKÁCIÓ.
- A kétirányú, nyitott és őszinte kommunikáció csodákra képes.
- Általa kiegyenesedik az út a kölcsönös bizalom felé.
- A problémák könnyen felszínre kerülnek és még meg is oldódnak.
- Beáll egy folyamatos fejlődés, motiváció.
Számos támogató digitális platform áll rendelkezésünkre, amelyek könnyíteni kívánnak a kommunikáció kézben tartásán, a szervezeti kultúra fejlesztésén. Nekem is van személyes kedvencem, de ahhoz, hogy egy ilyen platform jól működjön, szükség van az alapok rendbe tételére.
Nekem van egy izgalmas „kémia-fejlesztő” projektötletem. Alkotóelemei:
- Van benne egy inkubátor program, amely a belső kommunikáció és szervezeti kultúra felmérésére, fejlesztésére fókuszál.
- Van benne egy digitális platform, ami kiválóan támogatja a fejlett kommunikációt, szervezeti kultúrát és nem mellesleg egy szuper csapat áll mögötte.
- Benne vagyok én, aki az egészet hajtja, a felmerülő igények és elvárások alapján tervezi, majd menedzseli úgy, hogy a kialakuló know-how-t idővel átadja egy tehetséges munkatársnak.